Google heeft zojuist bekendgemaakt dat er in de komende weken enhanced conversions zullen worden geïntroduceerd voor Google Analytics (GA), vergelijkbaar met wat al beschikbaar is voor Google Ads. Het is een krachtige functie die de nauwkeurigheid van uw conversiemeting verbetert.
Baanbrekend: Enhanced Conversions binnen Handbereik voor GA4
Vereenvoudiging van gebruikerstrajecten
GA4, dat gebaseerd is op klikgegevens en voornamelijk werkt met UTM-parameters, blijkt standaard niet erg doeltreffend te zijn bij het volgen van gebruikerstrajecten over verschillende apparaten.
Ondanks de aanwezige mogelijkheden voor apparaat- en browsercrossing in GA4, maken maar weinig gebruikers gebruik van deze functies vanwege de verplichting om een gebruikers-ID naar GA4 te sturen. Om hier volledig van te profiteren, moeten gebruikers zelf de identificatie over verschillende apparaten beheren, wat door velen als onpraktisch wordt ervaren.
De introductie van enhanced conversions belooft dit proces aanzienlijk te vereenvoudigen en zou wellicht een game-changer kunnen zijn. Het enige wat nodig is, is het verzenden van gehashte gegevens, zoals een e-mailadres, naar GA4, zodat Google zijn trackingmogelijkheden voor verschillende apparaten en browsers kan verbeteren.
Een verduidelijkend voorbeeld:
Dag 1: Een gebruiker voert een Google-zoekopdracht uit op zijn desktop (terwijl hij is ingelogd bij Google), klikt op een site, bekijkt de pagina's en sluit vervolgens de sessie af.
Dag 2: Dezelfde gebruiker ziet een retargeting-advertentie op Instagram op zijn mobiel, klikt op de advertentie, bezoekt opnieuw de site en doet een aankoop.
GA4 zonder enhanced conversions: In dit scenario zou GA4 beide dagen volgen, maar ze identificeren als twee afzonderlijke gebruikers. De volledige conversiewaarde zou exclusief aan Instagram worden toegeschreven.
GA4 met enhanced conversions: Omdat de gebruiker op dag 1 was ingelogd bij Google (desktop) en er op dag 2 een gehashte e-mail naar GA4 werd gestuurd met de aankoop (mobiel), zou GA4 in staat zijn om de twee trajecten te koppelen aan dezelfde gebruiker.
Nu kan GA4 zowel Google Ads als Instagram crediteren voor de conversie, waarbij de waarde over beide kanalen wordt verdeeld met behulp van Data-Driven Attribution.
Enhanced Conversions in Google Ads vs. Google Analytics 4
Enhanced conversions conversies zijn krachtige hulpmiddelen in zowel Google Ads als Google Analytics 4 om de nauwkeurigheid van uw conversiemeting te verhogen. Echter, wanneer geïmplementeerd met Google Analytics, kan door de gebruiker verstrekte data voor aanvullende doeleinden worden ingezet, zoals demografische en interessegegevens, evenals betaalde en organische metingen.
Google Ads enhanced conversions optimaliseren attributie bij het gebruik van Google Ads Conversion Tracking, maar ondersteunen niet de conversies die zijn geïmporteerd vanuit Google Analytics. Gelukkig overbrugt de ondersteuning voor enhanced conversions in Analytics deze kloof, waardoor vergelijkbare attribuutverbeteringen mogelijk zijn voor geïmporteerde Analytics-conversies, inclusief verbeterde rapportage.
Als u momenteel GA4 gebruikt voor cross-channel conversiemeting, zal het gebruik van, door de gebruiker verstrekte data en enhanced conversions in Google Analytics, de precisie van het Google Ads-gedeelte van uw cross-channel conversie-attributie verhogen, wat ook gunstig is bij het exporteren van deze conversies naar Google Ads. Het gebruik van enhanced conversions in Google Ads is echter beperkt tot biedingen tegen conversies die zijn gemeten in Google Ads. Het is daarom raadzaam Google Ads enhanced conversions te gebruiken bij directe meting van conversies in Google Ads, terwijl Google Analytics enhanced conversions geschikt zijn voor gebruik bij cross-channel conversiemeting met GA4.
Optimaliseren van converies met JEROME
Wil je de enhanced conversions in Google Analytics en Google Ads implementeren en optimaliseren? Kies dan voor JEROME, het team van online marketing experts zal jou helpen bij elke stap van conversie optimalisatie!
Conclusie
De nieuwe update van Google zal de nauwkeurigheid van conversiemeting verbeteren, vooral in GA4, dat moeite heeft met het volgen van gebruikerstrajecten over verschillende apparaten. Door enhanced conversions te benutten in zowel Google Ads als Google Analytics kunnen marketeers de precisie van cross-channel en conversie-attributie verhogen, wat resulteert in nauwkeurigere toewijzing en rapportage van advertentiewaarde.