• FD Gazellen 2022
  • Volledig marketingteam
  • Vaste prijs per maand
;
Google december core update 2020

Zijn jouw posities geraakt?

Google brengt grootste update van 2020 uit

Op 3 december 2020 rolde Google de december core update uit. De impact hiervan was als eerst te zien op de eerstvolgende dag. Google geeft aan dat het enkele weken duurt voordat de update volledig is uitgerold. Het is een grootschalige update en deze is zelfs groter dan de core update van mei dit jaar.

 

Er zijn verschillende data bedrijven gevraagd om de zoekresultaten van Google te volgen door impressies te delen. Alle bedrijven waren er over uit: dit is een grote update die wereldwijd impact heeft.

 

Feiten over de update

We weten dat de core update van Google op donderdag 3 december rond 13:00 uur Nederlandse tijd is uitgerold. Net als alle andere core updates was dit een wereldwijde update en is deze niet gericht op een regio, taal of categorie van websites. Het is een klassieke ‘brede core update’ die Google om de paar maanden uitbrengt. In dit geval duurde het 7 maanden tot een nieuwe grootschalige core update van Google. Dit is de langste periode die we van Google gezien hebben. Normaal gesproken brengt Google om de 3 maanden een core update uit.

 

Vorige Google core updates

De meest recente core update van Google was de Mei 2020 core update. Deze update was groot, breed en duurde een paar weken voordat deze volledig was uitgerold. Daarvoor was de core update van januari 2020. Daar hebben wij hier nog analyses van. De update daarvoor was de core update van september 2019. Deze update had volgens SEO-experts en webmasters minder impact in vergelijking met de core updates daarvoor. Google rolde ook in november 2019 een update uit maar die was specifiek gericht op de lokale posities.

 

December 2020 update van Google

Deze update is groot. Diverse data bedrijven geven aan dat de update groot en substantieel is. Deze update lijkt te vertragen in termen van fluctuaties gedurende de update. Met de grootste veranderingen op vrijdag 4 december 2020.

 

Timing van de update

Er waren zorgen over de timing van deze update in verband met de feestdagen. Google gaf aan dat het bewust is uitgerold na Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday, maar voor de feestdagen. Maar voor sommige bedrijven, zeker de bedrijven die afhankelijk zijn van de periode voor de feestdagen, kan de update desastreus zijn.

 

Data leveranciers over de core update van december 2020

RankRanger gaf aan dat de core update van december 2020 een ‘enorme update’ was. Dat terwijl de core update van Mei 2020 ook al groot was. De update van december liet vooral veranderingen zien in de top drie zoekresultaten.

 

Hier zie je de vergelijking van de december update met de update van mei.

 

Rankranger Google Core Update December 2020

 

In de top 20 posities in Google die RankRanger volgt, zijn de fluctuaties meer dan verdubbeld ten opzichte van de core update in Mei.

 

RankRanger gemiddelde positie Google Core Update december 2020

 

Als je kijkt naar de data van de verschillende industrieën zie je gelijkenissen met kleinere fluctuaties in de top 3 en de top 5 zoekresultaten van de reis niche branche, aldus RankRanger.

 

RankRanger industrie benchmark google core update 2020

 

Resultaten SEMRush

SEMRush bereide zich voor op deze update en verzamelde veel data. SEMRush gaf aan dat deze update het meest werd gevoeld op vrijdag 4 december. Zoekmachineveranderingen op desktop werden als eerst gemerkt in de gezondheid sector, vastgoed, reisbranche, financiële branche en recht en overheid. Op mobiel was dat de gezondheid sector, recht en overheid, vacature branche, opleidingen, dieren en huisdieren en vastgoed. De SEMRush sensor tracking tool laat een score van 9.4 zien op vrijdag 4 december. Ter vergelijking: de score van de core update van mei was rond de 8.

 

SEMRush benchmark december core update Google

 

Hier zie je de bewegelijkheid per categorie van SEMRush:

 

SEMRush benchmark niche

 

SEMRush deelde ook de winnaars en verliezers van deze update. De winnaars waren zoominfo.com, whitepages.com, linkedin.com, ebay.com, vimeo.com, loginbrain.com yahoo.com, foursquare.com, en businesswire.com. De verliezers waren yellowpages.com, newsbreak.com, gettyimages.com, wish.com, echovita.com, urbandictionary.com, local.com, dnb.com en aliexpress.com.

 

Resultaten Searchmetrics

Searchmetrics vertelde dat ‘zoals Google het had aangekondigd, het duidelijk was dat de Core Update nog steeds aan het uitrollen is.’ Desondanks zien we al duidelijke verschuivingen in posities in specifieke gebieden gerelateerd aan content, muziek, gezondheid, financiën, nieuws en e-commerce. Interessant is dat sommige winnaars en verliezers van de laatste core update in mei meer vertoningen kregen of verloren. Slechts een paar daarvan. Spotify en Twitch hadden veel verloren in de laatste update en hebben nadien geen herstel laten zien. Maar het kan zijn dat Google zorgvuldig de updates in batches uitrolt zodat ze de resultaten kunnen testen. Het kan ook zo zijn dat de impact van de update minder is dan andere updates met oog voor de komende feestdagen. In 1 of 2 weken weten we meer.

 

Searchmetrics publiceerde data op hun website met daarin een vergelijking van positiestijgingen en positiedalingen van de core update van mei ten opzichte van de core update van december.

 

Searchmetrics benchmark december 2020 core update Google

Searchmetrics publiceerde ook zijn eigen winnaars en verliezers. De vroege winnaars zijn valuepenguin.com, verywellhealth.com, celebritynetworth.com, vudu.com, songmeaning.com, zoominfo.com, realsimple.com, creditkarma.com, cliffnotes.com, elle.com en azquotes.com. De vroege verliezers zijn wsfb.com, heart-music.com, cocolate.com, soundguys.com, gearbest.com, thechive.com, medbroadcast.com, cloverlyrics.com, lyriccenter.com en theasaurus.net.

 

Resultaten Sistrix

Sistrix publiceerde ook data over deze update waarbij Johannes Beus, CEO van Sistrix, vroeg of dit een vroeg kerstcadeau was van Google. Sistrix gaf aan de eerste verschuivingen te zien in de zoekresultaten sinds vrijdag in de namiddag, Europese tijd. Deze eerste reacties waren zichtbaar in de dagelijkse SISTRIX data van zaterdag 5 december.

 

De data van deze bedrijven liet zien dat woordenboeken en encyclopedieën grote verliezen leden. Waarom? Omdat de nieuwe kwaliteit beoordelingsrichtlijnen specifiek de woordenboeken en encyclopedieën uitlichtte in de laatste update.

 

Sistrix verliezers december 2020 core update Google

 

Dit bedrijf publiceerde ook de winnaars en verliezers. De winnaars waren ucksters.com, songmeanings.com, babycenter.com, nameberry.com, verywellhealth.com, newsworldencyclopedia.org, mn2s.com, zoominfo.com en cazoo.co.uk. De verliezers waren tenor.com, littlewoods.com, ents24.com, wish.com, fantasticfiction.com, wikiwand.com, lexico.com, whosampled.com en secondhandsongs.com.

 

Matcht de data?

Er is geen overlap in de data over de verschillende dataleveranciers. Maar iedere data leverancier meet verschillende statistieken, websites en setjes zoekwoorden. Daarom is er geen exacte match.

 

De SEO community

Er is geen gebrek aan discussie binnen de SEO community in zowel online forums en social media rondom deze update. Sommige mensen claimen dat ze 40% van hun organische verkeer verloren hebben terwijl anderen het juist heel goed deden. Er zijn zelf beweringen gedaan dat iemand 150% toename zag in zijn verkeer vanuit Google naar de website.

 

Wat moet je doen als je geraakt bent door de update?

Google heeft advies gegeven over wat je moet doen als je negatief bent beïnvloed door de core updates. Er zijn geen specifieke acties om te nemen voor herstel. En feitelijk hoeven negatieve posities geen signaal te zijn dat er iets mis is met je pagina’s. Desondanks geeft Google een lijst met vragen aan wanneer je website is geraakt door een core update. Google gaf aan dat je een klein herstel kan zien tussen de core updates, maar de grootste verandering kun je pas zien wanneer de volgende core update is geweest.

 

Waarom vindt JEROME dit belangrijk?

Het is moeilijk om bepalen wat je nodig hebt om te herstellen van een klap van het algoritme van Google. Als het aankomt op de core updates van Google is dat nog veel lastiger. Wat deze data en vorige ervaringen en adviezen ons hebben laten zien is dat deze core update wereldwijd impact heeft en een groot aantal kwaliteit issues omhelzen. De data zoals eerder in dit artikel aangegeven versterkt dit alleen maar. Dus als je website is geraakt door een core update, dan is het aan te raden om een stap terug te doen. Pak opnieuw de helikopter view over je website en kijk wat je kunt doen om de gehele site te verbeteren. De specialisten van JEROME kunnen je hierbij helpen!

 

Wat doet JEROME met deze update?

De SEO-specialisten van JEROME houden de posities en vertoningen van onze klanten goed in de gaten. Bij grote veranderingen acteren wij direct zodat we de impact van deze core update op onze klanten beperken.


Wil je weten wat JEROME voor jouw website en positie in Google kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze SEO-specialisten!

Contact JEROME

Naar boven