• Gespecialiseerd marketingteam
  • Vaste prijs
  • Kanaalonafhankelijk
  • Focus op resultaat
  • Flexibel & snel
    ;
    Black Friday strategie

    Black Friday

    Dat heeft toch helemaal geen zin voor mijn bedrijf?

    Black Friday

    Ieder jaar wordt Black Friday groter en populairder. Wie doet er vandaag de dag niet meer aan mee? Moet iedereen hier altijd maar aan mee doen? Deze vraag wordt door veel van onze klanten gesteld. En in alle eerlijkheid, het heeft niet bij iedereen zin. Toch zien we bij 75% van onze klanten ‘een inhaker’.


    En deze inhaker zien we bij veel klanten en niet alleen rondom Black Friday. Daarom geven we je graag een kijkje in de keuken hoe wij campagnes zoals Black Friday en Cyber Monday aanpakken.


    Wat wordt de actie en hoe gaan we die communiceren? Dit zijn de eerste vragen die we met de klant bespreken. Vanuit onze ervaring weten we dat een aantal zaken het beste werken:

     

    • Korting geven op je totale winkelwagen (in euro’s of in percentage);
    • Thema hanteren voor een langere periode;
    • Crosschannel je actie communiceren;
    • Budgetten verhogen voor de promotie rondom de actie.

     

    Minimaal 4 weken van te voren starten we met de eerste schetsen van de campagnes. Zodra we de actie besproken hebben met de klant bepalen we de look en feel en gaan we het visueel uitwerken. Welke afbeeldingen, kleuren en tone-of-voice gebruiken we. Doordat we binnen JEROME alle specialisten hebben kunnen we snel schakelen en een sterke Black Friday campagne uitrollen over alle online kanalen die voor de betreffende klant van toepassing zijn.

     

    Deze week geven wij een inkijkje in onze aanpak. We hebben drie acties/klanten voor jullie uitgelicht. In verband met de privacy hebben we deze klanten geanonimiseerd in Klant A, B & C.

    Black Friday strategie

    De Black Friday van drie verschillende klanten

    Wat hebben we gedaan

    Vier weken voor de jaarlijkse Black Friday zijn we gestart met het opzetten van de Black Friday Campagnes voor onze klanten. De acties kunnen per klant verschillen. We lichten er drie klanten uit met verschillende campagnes. Deze zijn opgesplitst in Pre Black Friday, Black Friday weekend en Cyber Monday voor klant A & B. Klant A & B hebben verschillende kortingen en verschillende producten uitgelicht. Klant C heeft een hele week één vast kortingspercentage van 10% op de totale winkelwagen.

     

     

    Klant A & B:
    Pre Black Friday – focus op social

    De week voor Black Friday hebben we de Pre Black Friday ingezet. Tijdens deze week zijn er veel producten sterk afgeprijsd. Sommige tot wel 70%! Het doel van deze campagne is om te zorgen dat mensen op tijd hun aankopen kunnen doen tegen een scherp tarief, het momentum pakken. Op deze manier zorgen we ervoor dat men de aankoop niet uitstelt. Daarnaast proberen we op deze manier de funnel al te vullen voor de komende acties. 

     

    Black Friday weekend

    Omdat we Pre Black Friday hebben ingezet kunnen we de data en inzichten gebruiken van de afgelopen week. Hierdoor heeft o.a Facebook meer ruimte om te optimaliseren en het budget slimmer uit te geven.

     

    Cyber Monday

    Met Cyber Monday targetten we de mensen die niet geconverteert hebben en/of de Black Friday deals hebben gemist. Hiermee halen we twijfelaars over de streep en kunnen we gebruik maken van de bekende data. Tijdens Cyber Monday krijgen bezoekers 15% EXTRA korting met kortingscode 'XXXX'.

    Black Friday Strategie social media

    Klant C:

    Thema week – het momentum pakken

     

    Bij Klant C hebben we ervoor gekozen om 1 week een ‘hoog kortingspercentage’ te geven over de totale winkelwagen. Door in 1 week de korting te communiceren bereiken we een grote doelgroep en kunnen we alle kanalen de ruimte geven om optimaal te presteren. In het geval van Klant C hebben we een kortingscode gecommuniceerd met 10% EXTRA winkelwagenkorting. Met deze actie willen we voorkomen dat men de producten gaat vergelijken bij concurrenten en de aankoop uitstelt.

     

    Welke kanalen hebben we ingezet

    Wat, wanneer, hoe...

    De inzet van kanalen is per klant verschillend. Bij JEROME kijken we altijd naar de juiste kanalen voor het bedrijf/merk. Voor klant C hebben we de Black Friday via alle kanalen verspreid om op die manier de doelgroep het beste te bereiken en over te halen tot een conversie. Bij klant A & B lag de focus op de social media kanalen en e-mail.

     

    Verhogen van bezoekers
    Voor klant C zijn we begonnen met het verhogen van het aantal bezoekers op de website. Dit hebben we gedaan door extra budget vrij te maken voor SEA (branding campagnes), Display Remarketing en Affiliate marketing. Daarnaast wil je in deze periode echt de focus houden op deze actie. Zorg er daarom voor dat de extensies in jouw campagnes goed zijn ingericht. 


    Voor elk kanaal worden specifieke banners gemaakt waarbij de actie duidelijk naar voren komt. Indien mogelijk wordt daarin ook direct de kortingscode gecommuniceerd. Door de actie via alle kanalen te verspreiden halen we het hoogst mogelijke bereik.
     

    Tevens hebben we voor alle klanten de look en feel op de website aangepast aan de Black Friday actie met banners, menu indeling en pop-ups. Op die manier kan de bezoeker niet om de korting heen en trachten we de bezoeker nog sneller door de salesfunnel te ‘loodsen’ dan gewoonlijk.

    Daarnaast is de landing vanuit de externe kanalen zachter omdat de look en feel overeen komt met de website.

     

    Black Friday Ads strategie

    Welke kanalen hebben we ingezet

    Wat, wanneer, hoe...

     

    Facebook en Instagram
    We hebben voor alle drie de cases verschillende campagnes opgezet met wisselende doelen: verkeer, conversies en remarketing. Bij alle klanten lag de focus voornamelijk op conversie. Dit hebben we gedaan om met de campagnes in te zoomen op de producten/categoriën. Maar daarnaast ook de remarketing van specifieke doelgroepen: winkelwagenverlaters en product bekeken maar niet geconverteerd.

     

    E-mailmarketing
    Onze e-mail specialisten hebben per klant een duidelijke e-mail strategie bepaald. Zo hebben we bij klant A en B een e-mailmarketing flow van meerdere e-mails opgezet afhankelijk van het klik en opengedrag van de consument. Met de Pre Black Friday deals bieden we een selectie afgeprijsde artikelen aan. Tijdens Black Friday en Cyber Monday kregen klanten 15% extra korting op het hele assortiment.

    Met klant C hebben we een tweetalige e-mail opgesteld om de ‘bekende’ consumenten te prikkelen voor een herhalingsaankoop. Klant C heeft een vrij grote database met consumenten die met enig regelmaat een aankoop doen. Middels een e-mail campagne kunnen we deze prikkelen om dit moment te pakken om hun ‘favoriete aankoop’ nu te doen met 10% korting.

     

    Personalisaties & Pop-ups

    Tijdens de Black Friday acties hebben we ook gebruik gemaakt van WiQhit en Optinmonster. Met Optinmonster zorgde we voor Pop-ups tijdens de acties op de website. Hierdoor verhogen we het bewustzijn van de Black Friday actie en proberen we het momentum te pakken. Met WiQhit zorgde we voor extra urgentie door middel van personalisaties en productsuggesties. Hierbij kun je denken aan:

    - koop product X vandaag nog met X procent korting
    - dit product is vandaag besteld in Alkmaar met kortingscode BlackFriday
     

    Door het inzetten van Pre Black Friday week hebben we data verzameld van onze doelgroep. De leerfase van Facebook is voltooid waardoor we op basis van de doelgroepgegevens de campagne konden bijsturen. In dit geval waren het voornamelijk vrouwen (71%) die de meeste conversies opleverde en zij maakten vooral gebruik van Facebook. Hierdoor hebben we de targetting aangepast wat vervolgens resulteerde in een hogere ROAS.

    Online marketing Jerome logo

    Dus, heeft zo'n campagne als Black Friday zin???

    Wat cijfers op een rijtje

    Ja, zo simpel is t. In ieder geval voor onze klanten wel! Even wat cijfers:

    Voor Klant A is er een ROAS behaald van 8 met een conversiepercentage van +13%. Dit betekent dat als we €1,- uitgeven we €8,- omzetten.  Normaal is dit €1,- -->  €5,-

    Voor Klant B is er een ROAS behaald van 4.1 met een conversiepercentage van +7%. Dit betekent dat als we €1,- uitgeven we €4,1 omzetten. Normaal is dit €1,  -->  €3,-

    Voor Klant C heeft dit in een week tijd:
    -17% meer conversies opgeleverd dan gemiddeld
    -een verhoging van de orderwaarde van 23%
    -een verhoging van de omzet van 34% dan gemiddeld
    -een verhoging van het conversiepercentage met 35% dan gemiddeld

    Black Friday strategie

    Ben jij er klaar voor?

    En nu....

    Mooie cijfers die behaald zijn door een goede strategie. Echter moet het thema van de actie: Black Friday, Kerst, Cyber Monday, Sinterklaas, Winteractie, Woonweken etc. passen bij jouw product of dienstverlening. Indien dat het geval is dan kun je, door een goede crosschannel strategie te hanteren, de klant prikkelen om op dat moment een aankoop of aanvraag te doen en blijf jij jouw concurrenten net een stap voor!
     

    Zo, nu weet je een beetje hoe wij de campagnes zoals Black Friday aanvliegen. Black Friday is 1 van de vele acties die in een jaar plaatsvinden. Sinterklaas, Kerst & oud en nieuw staan voor de deur?

    Zijn jullie daar al mee bezig?

    Naar boven