• Winnaar FD Gazellen 2021
  • Volledig marketingteam
  • Vaste prijs per maand
;
Het einde van third party cookies.

Het einde van third party cookies

Privacybescherming wordt steeds belangrijker en Google heeft officieel aangekondigd dat er in 2023 geen gebruik meer wordt gemaakt van third party cookies door Chrome. Google Chrome was eind 2019 goed voor meer dan 56% van de webbrowsermarkt. Mede hierom zullen de gevolgen voor het verzamelen van data groot zijn.

 

De impact van deze transformatie

In 2021 werden al door 94% van de bedrijven third-party cookies ingezet om het gedrag van bezoekers te kunnen analyseren. Google Chrome is veruit de marktleider onder internetbrowsers en deze verandering heeft grote impact. Er is minder data van gebruikers beschikbaar, bedrijven kunnen nu minder specifiek targeten op de kenmerken en het gedrag van [potentiële] klanten. Verder zijn er geen retargeting opties meer beschikbaar en geen conversiegerichte campagnes meer mogelijk. Hiermee waarborgt Google de privacy van de consumenten. Door deze impactvolle verandering moeten bedrijven op zoek gaan naar nieuwe manieren om de marketingkanalen te optimaliseren en het effect van campagnes te optimaliseren. 

 

Hoe kun je hierop inspelen? 

Op dit moment worden er veel oplossingen ontwikkeld om hier op in te kunnen spelen. Het is belangrijk om de focus te verleggen naar first-party cookies. Meer controle zorgt ervoor dat gegevens optimaal verwerkt kunnen worden. De juiste gegevens worden zo gekoppeld aan de juiste bezoekers. Het is dus belangrijk om te kijken naar alternatieven om meer data te kunnen verzamelen. Zo kan jouw organisatie data verzamelen door e-maillijsten op te bouwen en wordt het belangrijk om te focussen op zoekmachine optimalisatie, aangezien advertising minder relevant wordt.

 

Analytics metingen

Je kan klanten een gepersonaliseerde ervaring geven indien je de product- en inhoudsaanbevelingen personaliseert. Je kunt analyseren hoe kopers door de website navigeren door te kijken naar gedragsstroomdiagrammen in jouw Google Analytics account. Hierbij worden niet alleen gegevens over individuen getoond, maar dit laat ook zien hoe klanten door de site navigeren, op welke pagina's ze de meeste tijd doorbrengen en op welke pagina's ze afhaken. Als je begrijpt hoe kopers door jouw website navigeren, kun je jouw pagina’s verbeteren. Nieuwe functies kunnen geïmplementeerd worden om de gebruikerservaring te verbeteren en de totale verkoop verhogen. 

 

Google Tag Manager

Investeren in een sterke taggingstructuur helpt om het meeste te halen uit de gegevens die consumenten met jouw bedrijf delen. Je kan andere systemen gebruiken, zoals Google Tag Manager, die zich richten op site-wide first-party tagging. Deze zijn ontworpen om het volume van de conversiegegevens die je al hebt, drastisch te vergroten. Het stelt jouw bedrijf in staat om de prestaties van een campagne nauwkeurig te meten. Je moet tracking instellen voor het gebruikersgedrag en een tracking code voor relevante conversies. Het verzamelen van first party data wordt hierbij steeds belangrijker. Er kunnen klantprofielen worden opgesteld aan de hand van de gegevens afkomstig uit first party data. 

 

Via Google Tag Manager kun je de tagging infrastructuur op de website op een optimale wijze installeren. Hierbij kun je tags instellen voor het gebruikersgedrag van de websitebezoekers. Zodra deze privacy-first wijzigingen van kracht worden, kan je jouw aangepaste tagging van consumentengedrag behouden terwijl je ook de toestemmingsvoorkeuren van de gebruiker wijzigt. 

 

Voor het taggen van conversietracking moet je first-party cookies instellen in hetzelfde domein als jouw website. Tags voor conversies moeten sitewide op elke pagina van jouw website worden geplaatst. Zo kunnen tags jouw digitale campagnes efficiënt meten en verbeteren. Je kunt dit doen met Google Tag Manager (voor alle Google en niet-Google tags). 

 

Om de juiste groep mensen te kunnen bereiken dient er ingezet te worden op contextual targeting. Hierbij zullen advertenties worden getoond op relevante webpagina’s. Hierbij kun je denken aan een vaatwasser op een blogpagina over keukens. Daarnaast is FLoC ontwikkeld door Google. Hierbij worden mensen uit de doelgroep met dezelfde interesses geclusterd. 

 

E-commerce platform cookies

E-commercesites zijn sterk afhankelijk van real-time tracking van het gebruikersgedrag van de bezoekers van jouw website. De informatie is van belang om de website te optimaliseren
voor conversies of te personaliseren op basis van het type apparaten, browsers of schermresoluties die bezoekers gebruiken.

Zorg ervoor dat jouw E-commerce merk relevant is voor jouw publiek en zich richt op het opbouwen van relaties. Gebruik jouw eigen marketingkanalen om klanten te behouden, retargeted berichten te sturen en herhalingsaankopen te stimuleren. Dit kan allemaal zonder cookies van derden. Door te focussen op de hierboven genoemde alternatieven en oplossingen kunnen belangrijke gegevens alsnog verzameld worden. 

 

Een efficiënte oplossing

Het is belangrijk om opnieuw te kijken naar welke kanalen jouw organisatie het beste kunnen helpen om klanten te beïnvloeden. Doordat de targetingopties worden beperkt krijgen conversiegerichte campagnes een andere betekenis. Betaalde campagnes zijn niet meer geschikt voor de conversiegerichte fase in de marketing funnel. Bedrijven kunnen namelijk niet meer tracken of er een koopintentie is. Om klanten te binden kun je gegevens verzamelen doormiddel van het verzamelen van e-mailadressen of door bijvoorbeeld klanten een account aan te laten maken in de webshop. Na het verzamelen van deze gegevens kunnen klanten verder beïnvloed worden. In een tijdperk zonder cookies wordt personalisatie en een goede contentstrategie steeds belangrijker. De specialisten van Jerome kunnen uw bedrijf hierbij ondersteunen om zo optimaal in te spelen op een tijdperk zonder cookies.

 

Hulp nodig?

Het eind van het third-party cookies tijdperk is in zicht. Mede hierom is het belangrijk om te kijken naar een efficiënte en doelgerichte oplossing. Zo blijven jouw advertentie-uitingen relevant voor de doelgroep. Hulp nodig bij je data-strategie? Neem dan direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Naar boven
Cookies van JEROME

Deze website maakt gebruik van cookies voor een betere gebruikerservaring. Geef hier uw voorkeur aan.