Cadeau.nl biedt een ruim assortiment aan originele cadeaus en is gespecialiseerd in het personaliseren van relatiegeschenken en cadeaus. Je vindt hier de leukste cadeaus voor elke gelegenheid. Zoals een verjaardag, Valentijn, Sinterklaas, Moederdag en kerst. Cadeau.nl onderscheidt zich door unieke cadeaus en een persoonlijke benadering om een passend cadeau te vinden.
Hoe kan Cadeau.nl meer omzet halen uit de bestaande bezoekers? Dit was de belangrijkste vraag. Cadeau.nl was al actief op SEO, SEA, Social Media en E-mailmarketing. Via deze kanalen werden bezoekers aangetrokken die converteerde.
Alleen stonden de kosten niet in verhouding tot de opbrengst. Met andere woorden, hoe verhogen we de ROAS (Return Of Ad Spend) over alle kanalen? Hiermee zijn de specialisten van JEROME aan de slag gegaan.
We zijn gestart met het analyseren van het bezoekersgedrag. Met Hotjar kregen we inzicht in hoe de bezoeker door de website navigeert en op welke elementen worden geklikt.
Na het analyseren hebben we een hypothese opgesteld. Om de hypothese te kunnen testen hebben we gebruik gemaakt van Google Optimize om de A/B test op te zetten. De winnaar van de A/B test hebben direct doorgevoerd wat resulteerde in een hogere conversie ratio.
Aansluitend hebben we met onze partner WiQhit gebruik gemaakt van hun krachtige personalisatietool. Hierin worden verschillende personalisaties en productsuggesties getoond per fase waarin de bezoeker zich bevindt. Weten hoe we dit hebben gedaan? Bekijk dan onderstaande video!
Inzet kanalen
Om de ROAS te verhogen hebben we de volgende kanalen ingezet:
Belangrijk hierin was het tijdig starten van de campagnes voorafgaand aan belangrijke thema’s. Zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
Social media
Nadat de juiste conversiedoelen waren gekoppeld aan de catalogus en de feed was geoptimaliseerd via Channable zijn de volgende type campagnes opgezet.
Verkeer campagnes Zorgen voor meer verkeer en hogere interactie op cadeau’s van Cadeau.nl. Hiermee wordt de marketingfunnel gevuld met gebruikers die later worden retarget.
Conversie campagnes Deze campagnes richten zich op de verkopen van de cadeau’s van Cadeau.nl. Denk hierbij aan een verzameling van een catalogus en dynamische advertenties.
Remarketing campagnes Met de verkeer en conversie campagnes wordt waardevolle data verzameld van de doelgroep. Deze doelgroep wordt retarget met een speciale aanbieding om ze over de streep te trekken. Daarnaast worden alle Facebook gebruikers geretarget die producten in hun winkelmandje hebben geplaatst maar niet hebben afgerekend.
Feedmarketing
Om succesvolle campagnes te kunnen draaien is de juiste productinformatie van belang. Met behulp van Channable hebben de specialisten van JEROME gezorgd voor de juiste productinformatie waardoor maximaal gebruik gemaakt kon worden van de tagetting opties van Facebook.
E-mailmarketing
E-mailmarketing werd door Cadeau.nl incidenteel ingezet door middel van een nieuwsbrief met nieuwe producten. Met JEROME hebben we hier structuur in aangebracht door wekelijks een updatemail te verzenden. Daarbij hebben we de volgende e-mailmarketing automation flows opgezet:
Verlaten winkelwagen
Profielverrijking
Review na aankoop
Cross en Upsell
Verjaardag
Op basis van de juiste segmenten en triggers worden de e-mails automatisch geactiveerd wat zorgde voor een hogere frequentie.