Bij het gebruik van betaalde advertenties (SEA) sta je snel bovenaan. Immers betaal je om bovenaan in de SERP te staan. Elke klik die gerealiseerd wordt door middel van de advertentie kost geld. Wanneer de advertentie uitstaat of je budget op is, loopt het aantal bezoekers terug.
SEO daarentegen is een investering op de langere termijn. Het kan namelijk even duren voordat je resultaten zichtbaar zijn in Google. Er zijn verschillende factoren waaronder zoekvolume, concurrentie en de indexatie van Google die ervoor zorgen dat resultaat niet binnen 1 of 2 weken zichtbaar is. Normaliter kan pas na 2-3 maanden zichtbaar worden of de zoekmachine optimalisatie zijn vruchten heeft afgeworpen. Soms kan dit zelfs langer duren dan 3 maanden.
Wanneer je door middel van zoekmachine optimalisatie de toppositie in Google (top 5) hebt bereikt, krijg je veel voordelen. De website bezoekers, leads en conversies nemen toe, omdat jij als één van eerste relevante pagina's in Google staat. Zoekmachine optimalisatie heeft dus een veel langere houdbaarheidsdatum dan zoekmachine adverteren.